Ascultătorii tăcuți: evoluția datelor personale și divulgarea lor pe Facebook

Image

Titlul: Silent Listeners: The Evolution of Privacy and Disclosure on Facebook

Autori: Fred Stutzman, Ralph Gross, Alessandro Acquisti

Apărut în 2012 în Journal of Privacy and Confidentiality: Vol. 4, Article 2.

Numărul de pagini: 36

Studiul „Ascultătorii tăcuți: evoluția datelor personale și divulgarea lor pe Facebook” are la bază o cercetare asupra setărilor de confidențialitate a 5076 de utilizatori Facebook, care au făcut parte din rețeaua de Facebook a Universității Carnegie Mellon (Statele Unite ale Americii), între 2005 și 2011, și are scopul de a scoate în evidență faptul că modificările aduse politicii de confidențialitate și setărilor interfaței Facebook de-a lungul timpului au dus la creșterea datelor personale furnizate de către utilizatori “ascultătorilor tăcuți” ai rețelei de socializare, cum ar fi site-ul în sine, aplicații de la terți și agenții de publicitate.

În 2011, Facebook a dezvăluit faptul că suma de informații împărtăşite de către un utilizator pe Facebook s-a dublat în fiecare an, deşi în timp utilizatorii au devenit tot mai selectivi în ceea ce privește divulgarea datele personale. Probele prezentate de cercetători ridică semne de întrebare asupra gradului de conștientizare și intenționalitate a utilizatorilor care împărtăşesc tot mai multe informații cu caracter personal ”ascultătorilor tăcuți”.

Din analizele autorilor reiese că de-a lungul timpului am ajuns să împartășim tot mai multe informații personale și nu doar cu prietenii.  În primul rând reteau de socializare Facebook în sine este cea care îţi poate accesa informaţii personale, precum ar fi datele de conectare sau vizitare. În al doilea rând aplicaţiile cer accesul la informaţiile de bază precum şi cele private ale unui utilizator, şi în al treilea rând agențiile de publicitate de pe Facebook, care desi nu au acces direct la date, pot alege cui sa i se adreseaze publicitatea efectiv. Spre exemplu direcţionarea unui anunţ ce afișează o invitație pentru a participa la un studiu ştiinţific pentru femei cu vârsta cuprinsă între 18 și 45 de ani, cu o adresă IP din Italia, aplicând 2 cuvinte cheie în italiană (sarcină şi naştere) din câmpul likes.

Studiul este structurat pe capitole, cercetătorii colectând date cantitatave și calitative pentru a demonstra prin prisma unui grup de membri Facebook cum s-a schimbat comportamentul de divulgare a informațiilor vieții private odata cu evoluția rețelelor sociale. Au construit o bază de date longitudinala de informații publice dezvăluite în cadrul Carnegie Mellon University Facebook  prin capturi ale rețelei pe o perioadă de șapte ani, pentru a examina comportamentul unor utilizatori timpurii ai Facebook-ului. Analizând ce aceștia împărtășeau pe conturile lor, cu cine, și cum acest comportament s-a schimbat de a lungul timpului. Datele au fost colectate din punctul de vedere al unui  membru fără legături de prietenie al rețelei universității, din considerente de confidențialitate și de control, și pentru a nu confunda informațiile care pot fi atribuite conexiunilor de prietenie.

Autorii ajung la concluzia că pe măsură ce timpul trece, utilizatorii Facebook din studiul lor au afișat o creştere a gradului de intimitate, împărtășind mai puţine date cu caracter personal cu cei care nu le erau prieteni.  Însă modificările interfaței Facebook nu au dus la împărtășirea de mai puţine înformații, dimpotrivă, s-a constatat că suma și aria de informații personale pe care utilizatorii le-o dezvăluie doar prietenilor a crescut de-a lungul timpului și că acest lucru a asigurat  de asemenea accesul la aceste informaţii a “ascultătorilor tăcuți” . Uneori, acest lucru a avut loc fără ca utilizatorii  să-şi dea consimțământul explicit sau fără ca aceştia  să conștientientizeze divulgarea informaţiilor.

Din 2005 pâna în 2009, în timp ce Facebook creștea în popularitate și noi caracteristici erau adăugate, numărul de informaţii pe care persoanele studiate le făceau publice a scăzut. Însă în 2010 cercetătorii observă o inversare a tendinței de a împărtăşi anumite tipuri de informaţii şi au arătat că optimizarea interfaței de confidențialitate din decembrie 2009 a făcut modificări care au dus la creşterea datelor.  Schimbările s-au dovedit confuze pentru mulţi utilizatori, care au făcut publice anumite informații pe care doreau să le ţină private. De exemplu, conexiunile cu paginile Facebook, care până atunci erau private, au devenit publice. De asemenea rețeaua socială a triplat în perioada 2005- 2012 câmpurile de date pe care utilizatorii trebuie să le completeze. Anumite câmpuri de date au devenit dinamice, precum actualizarea statusului,  a fost introdus Timeline-ul în 2011, încurajând utilizatorii să completeze istoricul personal. Aplicațiile cer accesarea datelor personale şi pot posta în numele utilizatorului. Utilizatorii-prieteni pot să se eticheteze unul pe altul, permițând efectiv unui utilizator să posteze informații despre un “prieten.”

În linii mari,  rezultatele cercetării scot în evidență tensiunea dintre opțiunile de confidențialitate ca expresii ale preferințelor subiective individuale și rolul mediului social al unei rețele de socializare. Acest studiu nu a primit finanțare de la Facebook sau de la rivalii săi.  O limitare a acestui studiu este faptul că nu poate reflecta un eșantion aleatoriu de utilizatori actuali ai Facebook-ului, prin urmare, nu poate fi vorba de o extrapolare la nivelul tuturor utilizatorilor rețelei de socializare. Pe de altă parte însă, oferă un studiu fără precedent, efectuat pe termen lung, care vizează evoluția vieții private și a comportamentului de divulgare a informațiilor personale pe o rețea de socializare.

Articolul integral îl puteți citi aici (.pdf).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s