New media, new problem? Alcohol, young people and the internet

New media este mediu favorizant al dezvoltării consumului de alcool. Concluzia studiului inițiat de Alcohol Concern (national agency on alcohol misuse campaigning for effective alcohol policy and improved services for people whose lives are affected by alcohol-related problems) pare a fi foarte bine fundamentată pe cercetarea întreprinsă de aceștia în mediul virtual. Rețelele de socializare, denumite generic SNSs (Social Networking Sites) promovează normalizarea viciilor și le facilitează popularizarea în rândul tinerilor, astfel încât, comportamentul băutorilor intră în normalitate. Mai mult decât atât, companiile producătoare de băuturi alcoolice au identificat potențialul pe care social media îl are în mărirea numărului de consumatori prin promovare. Problematic este că numărul copiilor care accesează periodic paginile oficiale ale acestor companii este în creștere.

Preferința adolescenților se îndreaptă spre construirea unei percepții generale favorabile despre activitatea lor din ce în ce mai frecventă. Cei aflați în stare de ebrietate sunt amuzanți, fac deliciul prietenilor dornici de distracție, drept urmare postează imagini sau filmulețe înfățișându-i în diferinte stări de ebrietate. O analiză a rețelelor de socializare reliefează faptul că un număr mare de postări care promovează consumul de alcool aparține minorilor. Fenomenul se normalizează, iar consumatorii se solidarizează în grupuri. Cu alte cuvinte, cu cât suntem mai expuși la imagini și mesaje de acest fel, cu atât apare mai  des comportamentul de acceptare.

Starea de ebrietate suferă normalizare, promovarea alcoolului e în creștere. Ce diferențiază new media de old media? În online, mai mult decât în media tradiționale, reclamele și mesajele sunt mult mai frecvente și agresive.

The volume of online alcohol adverts in the UK almost doubled between 2007 and 2008, and it has been reported that,  in 2009, online advertising expenditure overtook television expenditure in the UK for the first time.

Un simplu search pe YouTube după cuvântul intoxication produce mii de rezultate, cele mai multe fiind postări ale indivizilor care s-au filmat în timp ce consumau alcool (“…filming yourself while being drunk is awesome…”).

Meanwhile, “the ultimate drunk people  compilation video ever” has received over 39  million views.

Adevărata problemă e nivelul de receptivitate crescut al unora si adoptarea unui comportament similar.

Bineînțeles, aici intervine liberul arbitru, aspect pe care articolul nu îl amintește. Indiferent de mesajele provenite din mediul extern, îi revine individului sarcina de a face alegeri.

http://www.alcoholconcern.org.uk/assets/files/Wales%20factsheets/New%20%20media,%20new%20problem.pdf

Ana-Maria Durilă

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s