Efectul Proteus

Image

           Articolul The Proteus Effect: The Effect of Transformed Self-Representation on Behavior, publicat in revista Human Communication Research ISSN 0360-3989, prezinta in cele douazeci de pagini un studiu ce se concentreaza pe ideea ca indivizii isi modifica comportamentul in viata reala in functie de identitatea virtuala pe care o au.

           Acest articol a fost scris de doi cercetatori renumiti ce lucreaza in cadrul Departamentului de Comunicare al Universitatii Stanford, Nick Yee si Jeremy Bailenson. Amandoi sunt cunoscuti pentru analizele stiintifice referitoare la comportamentul indivizilor in mediul virtual, primul autor studiind comportamentul gamerilor din mediul virtual si publicand si studiul “The Proteus Paradox: How Online Games and Virtual Worlds Change Us–And How They Don’t”, in timp ce al doilea a publicat mai mult de 70 de articole pe teme de psihologie, comunicare si educatie, a colaborat frecvent cu US Army si Air Force si a scris cartea Infinite Reality.

            La inceputul acestui articol se aminteste de legatura acestui concept- efectul Proteus si originea lui mitologica. Zeul grec Proteus avea capacitatea de a citi viitorul si se putea metamorfoza in apa, pamant sau in alte animale pentru a evita intrebarile muritorilor. De aici a aparut adjectivul proteic, preluat de psihologie, ce se refera la capacitatea de a lua mai multe auto-reprezentari diferite.

           In articol se face diferenta intre efectul Proteus si diferite teorii cu care ar putea fi confundat acest concept, cum ar fi Side Theory care sustine ca indivizii vor adopta un anumit comportament in functie de normele grupului din care face parte individul, devenind mai agresiv daca considera ca asta se asteapta de la el. O alta teorie celebra este cea a confirmarii comportamentului ce dezvolta ideea conform careia un individ (denumit target) va adopta comportamentul pe care crede ca il asteapta un alt individ (denumit perceiver), astfel incat o femeie va fi mai deschisa si mai prietenoasa daca a fost perceputa de cealalta persoana drept atractiva.

            Cea mai interesanta parte a articolului mi s-a parut aceea unde sunt prezentate rezultatele studiilor efectuate referitoare la comportamentul indivizilor si concluziile care au reiesit din acestea. De asemenea, ipotezele de la care au pornit cele doua experimente realizate de autorii articolului, care au incercat sa vada daca repartizarea unui avatar atractiv, respectiv neatractiv sau a unuia inalt, respectiv scund are vreo influenta asupra comportamentului real al individului fata de cercetatorul implicat in experiment au generat concluzii mai mult decat neasteptate pentru mine.

           Insa, raman o multime de nelamuriri legate de acest efect, denumit Proteus, respectiv daca efectul este vizibil pe termen lung sau daca are un impact de moment si daca in timp un individ ce isi construieste o anumita identitate virtuala se va comporta in realitate diferit sau in acord cu ceea ce doreste sa fie.

           Articolul complet poate fi citit, accesand urmatorul link http://www.nickyee.com/pubs/Yee%20&%20Bailenson%20-%20Proteus%20Effect%20%28in%20press%29.pdf .

 

Izabela Ciobanu

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s