Cartea Feţelor. Revoluţia facebook în spaţiul social

‘Cartea pe care o țineți în mână nu-și propune să vă învețe ce trebuie să faceți ca să trageti numai foloase de pe urma Facebook. Nu este o carte de rețete, de how-to, chiar dacă are în cuprins resurse și exemple din care cei interesați pot trage propriile resurse. Am scris această carte deoarece pentru mine Povestea Facebook este fascinantă, așa cum sunt și povestea Twitter, povestea Groupon, YouTube sau wikipedia. Poveștile care compun povestea social media, modul în care oamenii se folosesc de site-urile de socializare, modul în care acestea ne influentează sau ne schimbă viața sunt subiecte care mă intereseaza pe mine cajurnalist și ca cercetător.” (Alexandru Brăduț Ulmanu)

Acestea sunt primele fraze aşternute pe coperta a doua, în “Cartea Feţelor” scrisă de  Alexandru-Braduţ Ulmanu. Jurnalist, profesor universitar şi trainer, Alexandru Brăduţ ne încurajează să adoptăm o altfel de carte, una cu poveşti reale despre ce înseamnă Facebook şi cât de important este acestă reţea socială în viaţa noastră.

Autorul prezintă poveşti reale şi personaje care arată cum social media schimbă pur şi simplu vieţi. Chiar dacă pare o carte neprofesionistă, cu o mică istorie despre Facebook si fondatorul acestuia, “Cartea feţelor” poate fi o lecţie de viaţă pentru noi, pentru copiii noştri şi pentru toţi cei care utilizează Facebook.

Cartea prezinta trei mari capitole:

I. “Social media, o revoluţie. Istorie, caracteristici şi mecanisme de succes”

II. “Relaţii, conexiuni, influenţă”

III. “Schimbările spaţiului public în era social media. Mecanisme de succes”.

         În primul capitol autorul începe chiar cu o poveste din Stockholm, unde o tânară de 17 ani, a reuşit să facă o “revoluţie pe facebook”, acum câţiva ani. Felicia Margineanu a fost impresionată neplăcut de faptul că un partid naționalist a ajuns în Parlament, drept urmare a lansat un apel către prietenii de pe facebook. Vroia să protesteze împotriva rasismului, iar spre surprinderea ei a doua zi, împreuna cu ea au fost prezenţi într-o piață centrală din Stockholm aproximativ douazeci de mii de persoane. În continuare autorul vorbeşte despre social media ce este şi cum ne ajută si chiar face o clasificare: proiecte de colaborare, precum Wiki-urile şi aici avem vedeta absolută care e Wikipedia, continuă apoi cu blogurile, comunităţile dedicate producţiei de conţinut (Flickr şi Picasa pentru fotografii, YouTube sau Vimeo pentru videoclipuri, SlideShare pentru prezentari de tip PowerPoint), lumi virtuale (jocuri) şi aici oferă exemplu World of Warcraft, societăţi virtuale (Second Life) şi nu în ultimul rând reţelele de socializare online ( MySpace, Hi5 si Facebook care este prim-planul acestei carţi).

         Aşa cum spuneam cartea se centrează foarte mult pe Facebook şi pe fondatorul său, Mark Zuckerberg. Cine e Mark Zuckerberg? “E cel mai tânar miliardar prin forţe proprii din toate timpurile – o avere estimată de Forbes, în martie 2011 la 13,5 miliarde de dolari”. Un tânăr care construia tot felul de site-uri încă de când era student la Harvard, iar “ The Faceebok” i-a luat doar o săptamână să îl facă. Autorul trece mai departe de proiectele şi micile isprave ale tânărului programator de la Harvard şi povesteşte ce însemană Facebook, cu ce ne ajută şi prin ce e diferit faţă de ceilalţi. De asemenea oferă exemple şi definiţii de la diferiţi specialişti şi jurnalişti. Diana Stoleru, organizator de campanii umanitare prin social media descrie Facebook ca fiind “un fel de gura satului 2.0, cu elemente de noutate absolută pentru sat”, iar Sorina Iordan, account executive la McCann PR descrie facebook-ul ca fiind “o uriaşă bază de date, prin care noi, utilizatorii ei, punem la dispoziţia oricui, de bunavoie, informaţii pe care nu le-am dezvălui niciodată unui marketer, de exemplu”.

          Bine documentată informaţional, cu statistici reale şi la zi, cu articole din presă şi din mediul online, cartea prezintă o istorie adevarată despre facebook şi despre tot ceea ce se învârte în jurul intrnetului. Autorul prezintă ce înseamna facebook, de ce există, dar şi aspecte negative ale acestuia. Ce găsim pe Facebook? Prieteni,  grupuri pe diverse domenii, afaceri, publicitate, marketing, politică, revoluţii, ştiri, online-dating, prieteni noi, căsatorie prin facebook, divorţuri, mituri şi confuzii, conturi mamut, ş.a. Cum ne afectează Facebook? Alexandru Brăduţ povesteşte în cartea sa un exemplu: “trei indivizi au spart 18 case din New Hampshire. Cei trei monitorizau postarile de pe Facebook ale proprietarilor ca să vadă când lipsesc de acasă”. Acesta e doar un exemplu, pe restul vă las pe voi să le descoperiţi şi să trageţi propriile concluzii.

          Facebook a dovedit că poate fi şi un instrument în răsturnarea regimurilor politice. Vorbim de revoluţiile din ţările arabe, unde Facebook a fost un factor foarte important pentru protestatari. Sunt curioasă dacă în anul 1989 exista Facebook sau Twitter, lucrurile se petreceau altfel în ţara noastră? De asemenea nu putem să nu menţionăm faptul că pe reţelele de socializare au apărut primele informaţii despre cutremurul şi tsunami-ul din Japonia. Un lucru benefic, spun eu, pentru jurnaliştii care nu au putut ajunge la faţa locului.

         La finalul cărţii autorul prezintă importanţa social media în unele biserici din Statele Unite. Acolo enoriaşii sunt sustinuţi să vină la slujbă cu telefoane mobile, tablete pentru a interacţiona pe Twitter, să folosească aplicaţii pentru a se confesa, ş.a. Prin urmare, social media şi noile tehnologii fac parte din viaţa noastră şi cu siguranţă nu vom putea trai fară ele în viitorul apropiat.

         “Cartea Feţelor” scrisă de Alexandru-Brăduţ Ulmanu ne întampină cu declaraţii reale, poveşti de viaţă pe care autorul le-a primit pe messenger, e-mail sau Twitter. Nu e o carte stiinţifică, o carte din care să ai ce învaţa teoretic, iar acest lucru a fost menţionat şi de catre autor. Multe dintre lucrurile specificate de către jurnalist în carte poate le ştim deja sau le-am auzit de la cineva, însă poveştile îşi spun cuvântul, iar pentru mine ele sunt atracţia cărţii.

“Cartea feţelor” are un trailer şi propria pagina de facebook, unde autorul postează diverse articole despre tot ceea ce înseamnă social media.

De asemenea vă ataşez şi un video, în care “Cartea feţelor” este prezentată de către prezentatorul  Bogdan Papacostea, în cadrul emisiunii “Ziua şi cartea”.

 

Monica Grecu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s