Viața interpersonală online

 

Image

Titlu: Viața interpersonală online

Autor: Nancy K. Baym

Anul apariției: 2002

Editura: Sage Publications

Număr pagini: 15

 

 

 

 

Apariția Internetului a favorizat considerarea CMC drept o tehnologie socială. E-mailul reprezintă un instrument ideal pentru a construi sau a menține relațiile sociale. Astăzi, formele de CMC includ: mailing lists, newsgroups, message boards on the World Wide Web. Formele sincronizate de CMC includ: chat-urile, MUDs și MOOs, mesaje instant.

Caracteristicile media cu implicații interpersonale se împart în trei categorii: acelea care au de-a face cu problemele spațio-temporale, cu participanții și cu natura electronică și scrisă a mediului în care se desfășoară comunicarea. În termeni de spațiu și timp, Internetul creează o formă de proximitate spațială care nu a mai existat în această variantă până acum, datorită vitezei de transmitere a informației și caracterului imaterial pe care îl dobândește timpul. Indiciile reduse cu privire la înfățișare creează o formă de anonimat care deschide potențialul pentru multiple identități, un grad înalt de intimitate și un risc social mai scăzut. În privința identităților mediate de calculator s-a constatat că anonimatul, alături de asocierile cu riscuri sociale mai mici, permit oamenilor să fie mai onești și să-și asume riscuri mai mari în privința propriei dezvăluiri decât în mediul offline. În ciuda implicațiilor teoriilor interpersonale și postmoderne potrivit cărora oamenii nu pot sau nu vor construi relații personale mediate de calculator, de cele mai multe ori aceștia construiesc relații online și o fac adesea și cu succes. Relațiile mediate de calculator urmează următorul traiectoriu: de la discuții publice, către e-mail, telefon și apoi întâlnirea față în față.

Uneori relațiile online pot fi mai incitante decât cele face-to-face , un fenomen pe care Walther îl numește interacțiune hyperpersonală. În comunicarea hyperpersonală, utilizatorii supraestimează atractivitatea partenerilor lor online, făcând CMC mai dezirabilă decât comunicarea face-to-face. Lea&Spears au evidențiat că atunci când cineva întâlnește pe altcineva într-un grup legat de un interes comun este mult mai ușor să presupui că celălalt iți este oarecum similar într-un fel sau altul. Grupurile online sunt de cele mai multe ori reglementate, ierarhice și suportive. Ideea de comunitatea în CMC presupune un proces emergent în care pre-existența factorilor aferenți infrastructurii sistemului, structura temporală, caracteristicile participanților și contextele externe sunt însușite în moduri neprevăzute de către utilizatori. Rezultatul este un set de sensuri sociale care permit participanților să experimenteze grupul ca pe o comunitate. Unii sunt extrem de entuziasmați cu privire la astfel de comunități pentru că transcend barierele spațio-temporale și oferă acces la informații altor indivizi cu aceleași interese, informații care nu pot fi împărtășite la nivel local. Alții își exprimă îngrijorarea cu privire la creșterea fragmentării lumii offline, grupurile online devenind substituți ai comunităților reale. Cea mai serioasă acuzație care li se aduce grupurilor online se referă la omogenitate și la lipsa de angajament moral. De ce? Pentru că participanții pot părăsi cu un simplu click comunitățile online care nu îi obligă să dea piept cu diversitatea.

Există o mulțime de motive pentru care ar trebui să interacționăm cu calculatoarele: muncă, jocuri, menținerea relațiilor, căutarea susținerii sociale. Multe contexte offline sunt importate în interacțiunea online, o arie despre care știm încă prea puține lucruri. Departe de a fi monolitici, oamenii diferă în percepțiile pe care le au cu privire la Internet, în ceea ce vor online și în ceea ce găsesc online. Unii găsesc susținere și prietenie care le îmbunătățesc viața, în vreme ce alții își văd viețile diminuate de timpul petrecut pe Internet.

 

Oana Aghiniei

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s