Efectul Facebook. Din culisele reţelei de socializare care uneşte lumea.

Image

Titlu: Efectul Facebook. Din culisele reţelei de socializare care uneşte lumea.

Autor: David Kirkpatrick

Anul apariţiei: 2010

Editura: Philobia

Număr pagini: 335

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titlul face referire la impactul reţelei Facebook asupra Internetului (de exemplu, conectarea prin Facebook pe alte site-uri) şi schimbările apărute pentru utilizatorii de Internet prin crearea unui profil de Facebook. Cartea debutează cu un prolog care evidenţiază într-un mod extrem de simplu (prin intermediul unei povestiri) felul în care Facebook a reprezentat instrumentul perfect pentru a se face auzită vocea poporului: Oscar Morales, cetăţean columbian, era indignat de acţiunile grupării de gherilă Forţele Armate Revoluţionare ale Columbiei. Crearea unui grup pe Facebook intitulat Un milion de voci împotriva FARC a avut rezultate neaşteptate: peste 350.000 de membri, manifestaţii publice, sprijin din partea preşedintelui, activism soldat cu eliberarea ostaticilor de către FARC. Povestirea reprezintă destăinuirea lui Morales autorului David Kirkpatrick, jurnalist de referinţă din domeniul tehnologiei, iar plasarea acesteia în incipit are rol de anticipare a felului în care va fi prezentată reţeaua de socializare în continuare: ca un gigant, cu o putere incredibilă.

La invitaţia lui Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, autorul are acces la documente din interiorul companiei şi  îi intervievează pe cei responsabili de crearea acestei reţele (membrii fondatori, conducerea actuală, investitori). Rezultatul este asemănător filmului The Social Network: o carte care prezintă în detaliu începutul, ascensiunea şi dezvoltarea reţelei Facebook, transformarea într-o companie. Prima parte este scrisă asemenea unui roman, în care Mark Zuckerberg nu este descris ca CEO al Facebook, ci ca tânăr student ambiţionat de dorinţa creării unei baze de date a studenţilor: „Thefacebook [n.r.:cum se numea iniţial] este un registru online care conectează oamenii din universităţi prin reţele sociale” (pag. 33). De altfel, la finalul cărţii sunt publicate poze din 2003, 2004, 2005, 2007, care surprind momente de importanţă din istoria Facebook: membrii fondatori, Zuckerberg monitorizând reţeaua proaspăt lansată, prima casă închiriată de către fondatori, primele petreceri ale companiei, primul sediu oficial. Dincolo însă de aspectele biografice al reţelei Facebook, autorul dezvăluie şi greutăţile din spatele unei platforme online de succes: alegerea investitorilor, decizia de a nu vinde compania, administrarea unui gigant, ceea ce transformă cartea într-un exemplu de afacere pentru cei interesaţi.

Partea a doua a cărţii abandonează universul creării reţelei şi tratează anumite aspecte ale platformei considerate de unii negative: cât de multe informaţii despre sine ar trebui dezvăluite pe Facebook, informaţiile sunt cu adevărat private, este moral ca o companie să deţină atât de multe informaţii despre oameni, până când va fi respectată confidenţialitatea (capitolele „Confidenţialitatea”, „Facebook şi lumea”, „Viitorul” ). Aceste aspecte controversate sunt doar aduse în atenţia cititorilor, nefiind dezbătute îndeajuns, neoferind sfaturi despre cum este mai bine să procedezi, autorul nemanifestându-se pro sau contra.

Din cauza multitudinii materialelor existente despre apariţia Facebook (cărţi, filme/documentare, interviuri, articole),  autorul ar putea fi acuzat că a publicat alte pagini în mulţime. Însă, ceea ce este diferit în acest material este, pe de o parte, faptul că autorul este singurul care până la data publicării cărţii a avut acces la documente din cadrul companiei, şi a reuşit să intervieveze peste 100 de persoane implicate în evoluţia reţelei, ceea ce a avut ca rezultat publicarea în premieră a unor detalii. Pe de altă parte, dincolo de povestirea extrem de detaliată a începutului Facebook, autorul transformă cartea într-un manual alternativ pentru oamenii de afaceri, prezentând, explicând şi detaliind deciziile administrării unui asemenea gigant.  

 

Claudia Mihăilă

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s