Cartea fețelor

     Image

     

Cartea fețelor

Autor: Alexandru Brăduț-Ulmanu

Humanitas, 2011

275 pagini

     

     

What is on your mind? (La ce te gândești?) este prima întrebare cu care orice utilizator se întâlnește atunci când s-a logat pe Facebook. Răspunsul vine firesc, căci întrebarea e încurajatoare pentru confesiuni sincere. În fiecare secundă milioane de utilizatori completează „chestionarul”, împărțindu-și gândurile cu cercul de prieteni virtuali. Totul se vizualizează, comentează, apreciază și distribuie către alte cercuri de prieteni. E fun, e plăcut, e interactiv, e liniștitor sau eliberator, e dependent, e un stil de viață.

Prin social media, oamenii comunică adesea emoții și stări (sunt fericit, sunt trist, sunt plictisit) sau lucruri menite să transmită ori să creeze emoții (fotografii cu copii, poze de la nuntă, din vacanțe, anunțuri privind diversele evenimente din viața personală sau profesională etc.). Chiar și butonul Like, prin care ne exprimăm admirația pentru un articol, semnifică o emoție sau o stare pe care utilizatorul o încearcă în legătură cu ceea ce află din ce a publicat cineva pe Facebook.

Trăim evenimente reale și punem sentimentele în cărți virtuale (Face-book). Fiecare carte în care scriem zilnic despre gânduri și emoții devine un loc marcat, cu sau fără permisiunea noastră, însă fără a opune rezistență. Trăirile noastre sau ale utilizatorilor cu care suntem conectați sunt vizibile în întreaga lume, le citim, ne gâdilă sentimentele, interacționăm și fiecare acțiune face să se creeze o nouă poveste în manieră circulară și vicioasă, pe care, din nou, o află și prietenii noștri.

Tehnologia comunicațională actuală și Web 2.0 înseamnă viteză, ceea ce este echivalent cu timp real sau englezismul live update și impune conduită specifică în acest mediu. Curiozitatea autorului pentru principiul de funcționare a acestui sistem vicios, prin care informația se multiplică a condus la însumarea a numeroase studii de caz reale, care reflectă efectele sociale stârnite de apariția Social Network. Înțelegem după ce le citim cât de ușor este să spui unei lumi întregi ce te nemulțumește, să găsești milioane de alți oameni care să te susțină într-o cauză, să urmărești pe cineva sau pur și simplu să devii o vedetă.

În viteza cu care orice utilizator tastează mesaje, distribuie imagini, oferă Like-uri, marchează locații șamd., curiozitatea de a privi spre efect este un mare lips al împătimiților. Ne mulțumim cu interacțiunea creată de mesaje, ne dau satisfacții Like-urile și ne crește stima prin raportarea locurilor pe care le frecventăm. Superficial, însă îndestulător pentru satisfacția unei persoane care face din Facebook un mod de a petrece timpul liber sau de a păstra legătura cu prietenii, colegii și amicii. Cartea lui Alexandru Brăduț-Ulmanu ne arată că Facebook are mai multe fețe (sau că e bine să privim în perspectivă și vă vedem că sunt mai multe fațete). Dincolo de Like, Share  sau Check-in există relații interpersonal, economie, comerț, politică, divertisment, industria informației și situații sociale.

Alexandru Brăduț-Ulmanu este ziarist cu studii în jurnalism și comunicare. A început să scrie în presa românească de la începutul anilor 90, lucrând în același timp în radio, agenții, mediul universitar și ca trainer. Din 2008 s-a stabilit în Statele Unite, colaborând doar cu publicații precum Esquire și susținând traininguri. Acesta a fost și momentul în care și-a îndreptat atenția către subiectul Facebook, începând lucrul pentru „Cartea fețelor”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s