Biografia copiilor botezați în sistem binar

grown-up-digital1Cartea „Crescuți digitali” a lui Don Tapscott descrie modul în care reprezentații generației Net se raportează la societatea în care trăiesc și cum relaționează cu tehnologia. Don Tapscott este autor, consultant și speaker specializat în strategia de afaceri, transformarea organizaţională și în rolul tehnologiei din business și societate. Al Gore îl consideră „unul dintre cei mai mari guru ai cyber space-ului”.

Lucrarea a fost inspirată de un proiect pe care autorul, alături de o echipă de cercetărori, l-a realizat în 2006 și care urmărea să decripteze interacțiunea tinerilor cu tehnologia digitală. Au fost intervievați aproximativ 10.000 de tineri și au fost alcătuite peste 100 de rapoarte.

Cartea surprinde atât perspectiva cercetătorului, cât și cea a părintelui, Don Tapscott urmărindu-și propriii copii în mânuirea calculatorului.

Cartea este împărțită în trei secțiuni. În prima parte, cititorul face cunoștință cu generația Net și află care sunt diferențele dintre tinerii botezați în biți și părinții lor, reprezentanți ai generației baby-boom. Autorul prezintă cu entuziasm toate caracteristicile generației și cele opt valori definitorii.

Lucrarea este un bun ghid pentru părinții care nu înțeleg de ce copiii lor stau lipiți de calculator, de ce butonează permanent telefonul mobil și cum reușesc să se concentreze în desfășurarea mai multor activități în același timp.

În partea a doua, autorul prezintă generația Net în diferite sectoare ale vieții : în familie, la școală, în câmpul muncii și pe piața de consum. În capitolele dedicate acestei părți sunt reliefate și mai tare diferențele dintre internauți și părinții lor. Milenarii preferă să se întoarcă acasă la părinți după terminarea studiilor. Ei au modificat structura ierarhiei familiale, poziționându-se în centrul atenției părinților și bunicilor. Vorbim de o formulă de tipul 4-2-1, în care 4 bunici și 2 părinți satisfac dorințele unui singur copil.

Tinerii sunt interesați să-și organizeze singuri programul la muncă, nu iubesc să aibă program fix și au nevoie de un sistem de învățământ care să le satisfacă nevoile digitale și să-i scoată din modelul de învățare pre-Guternberg. Autorul susține jocul ca parte a muncii și a vieții.

În ceea ce privește piața de consum, Don Tapscott evidențiază rolul de decizie al  reprezentanților generației Net în apariția și comercializarea unor produse, ce aparțin unor branduri. Aceștia nu se mulțumesc să fie simpli consumatori, ci vor să fie prosumeri, adică să participe activ în procesul de creare a bunurilor și serviciilor.

În cea de-a treia parte facem cunoştinţă cu o generaţie de tineri cu un comportament de ajutorare şi un comportament altruist pronunţat, o generaţie puternic înrădăcinată în procesul politic şi în deciziile ce se iau la nivel guvernamental. Milenarii sunt dintre cei care vor schimbări şi vor să deţină un rol în rândul celor care iau decizii. Activismul lor este sănătos şi trebuie încurajat şi exploatat. Ei sunt neînimagescrezători în oamenii politici, tocmai pentru că sistemul politic nu a fost îndeajuns de personalizat şi deschis, astfel încât să se potrivească cu educaţia lor digitală. Tinerii sunt filantropi şi se încriu să facă voluntariat pentru a le veni în ajutorul celor care au cu adevărat nevoie, angajându-se în activităţi ambiţioase, cum ar fi de exemplu strângerea fondurilor pentru a deschide o şcoală în Sierra Leone.

În ansamblul ei, cartea îi încununează cu lauri pe cei din generația Net. Autorul este un susținător înrăit ai lor și aduce foarte multe argumente pro. Acesta încearcă să înfrumusețeze eticheta tinerilor considerați inadaptați și necomunicativi din cauza faptului că-și petrec cea mai mare parte a timpului cufundați într-o lume de biți.

Cartea nu prezintă doar păreri subiective exprimate de autor, încântat de aptitudinile copiilor săi crescuți digital, ci îmbogățește această experiență personală cu numeroase rezultate ale unor cercetări serioase elaborate pe acest subiect și completate de numeroase păreri și povestiri de-ale reprezentanților generației Net.

 

 

ask-question-2-ce96e3e01c85a38a0d39c61cfae6d42cȘtiați că ?

  • Generația Net este cea mai mare, cea mai diversă din punct de vedere etnic și reprezintă grupul cu cel mai mare număr de femei dintre toate cele care au urmat vreodată studii universitare ? (p.214)
  • Pentru generația Net munca și distracția formează un tot ? (p. 283)
  • Marketingul 2.0 este caracterizat de următoarele cuvinte : oriunde (anyplace), brand (Brand), comunicare (Communication), descoperire (Discovery) și experiență (Experience) = ABCDE-ul marketingului ? (p. 356)
  • După al Doilea Război Mondial, rezultatele testelor de IQ brute au crescut cu trei puncte la fiecare 10 ani ? (p. 482)

 

Andreea Marosac

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s