bloguri, facebook și politică – sunt new media importante pentru politică?


Image

bloguri, Image   și politică –

Autori: Tudor Sălcudeanu, Paul Aparaschivei, Florența Toader

Editor: Dorina Guțu

Apariție: București, Editura Tritonic, Noiembrie 2009

208 pagini

„Bloguri,  Imageși politică ” este o carte care prinde bine nu numai studenților de la facultățile de științe politice, comunicare, jurnalism, așa cum a menționat Dorina Guțu în prefață, ci și persoanelor implicate în campaniile electorale și oamenilor politici, conținutul cărții cuprizând și sfaturi indirecte de „așa nu”, oferind posibilitatea unei corecții.

Deși tineri, cei trei autori, Tudor Sălcudeanu, Paul Aparaschivei, Florența Toader, absolvenți ai Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA, au scris această carte după ce au avut implicații în o serie de campanii electorale, experiență ce i-a ajutat să poate analiza obiectiv subiectele pe care și le-au propus să le abordeze.

Autorii au așternut pe hârtie cuvintele în așa fel încât, așa cum a precizat și editorul, cartea are două nivele de lectură. Primul nivel se referă la informațiile generale despre noile media, istoria și impactul acestora asupra comunicării politice, iar cel de-al doilea nivel este pentru cei interesați de ipoteze și metodologii de cercetare.

Întrebările, deloc retorice, pe care și le adresează cei trei autori sunt pe cât de simple, pe atât de pertinente, de exemplu: „Unde se ascund liderii de opinie în era web 2.0?”, „De ce să fii un consumer, când poți fi un prosumer?”, „Noi media= Noi imagini?”, iar lista acestora continuă.

Se poate spune că „Bloguri, Image și politică” este structurată pe trei părți, fiecare autor realizează individual răspunsurile la întrebările lor, dar, în același timp, cartea pare a fi un tot unitar. Astfel că, în prima parte a cărții, Tudor Sălcudeanu vorbește despre „Dialogu surzilor în blogosfera politică românească”. „Legitimitatea puterii politice prin…blog”, „Tête á tête 2.0” sunt doar câteva din temele abordate.

Pentru că tot suntem în plină campanie electorală, întrebarea „De ce propraganda electorală nu are efectele scontate asupra electoratului neinformat?” este una cât se poate de oportună. Răspunsul oferit cititorilor este acela dat de unii specialiști, și anume că „nu trebuie să confundăm expunerea la un mesaj electoral cu expunerea sa”.

Persuasiunea politică poate avea efectul dorit doar dacă este acceptat, iar acest accept poate fi influențat și prin mass media, mijloc care, după părerea lui Tudor Sălcudeanu, a fost plasat pe un loc secund.

Tot în această primă parte ne sunt puse la dispoziție trei analize amănunțite, care au la bază grafice comentate, la care sunt adăugate și mesaje de pe blogurile pe care le-a avut în vedere. Prima și a treia analiză se referă la blogurile din perioada 2007 – 2008, iar cea de-a doua analiză se bazează pe compararea unor date din perioada 2008-2009. Studiul are ca eșantion principal o listă de 16 bloguri.

„Euroimaginea candidatului român-online” este cea de-a doua parte a cărții. Aici, Paul Aparaschivei ne oferă informații despre blogurile câtorva politicieni din țara noastră. Înainte de acest lucru, autorul a crezut de cuviință că este important să specifice faptul că, într-un clasament al primelor 10 state din Uniunea Europeană, România era poziționată, în anul 2009,  pe locul 8 , cu 7, 4 milioane de utilizatori. Urmează o analiză a blogurilor lui Adrian Năstase, Ion Iliescu, Andrei Chiliman, Elena Udrea și Dan Voiculescu. Ne sunt prezentate și câteva informații despre prezidențiali: Traian Băsescu, Mircea Geoană, Crin Antonescu, Corneliu Vadim Tudor și Radu Duda.

„New Media = New Image?” este o analiză sistematică a imaginii personalităților politice realizată prin intermediul mesajelor transmise pe blogurile personale.

În încheierea celei de-a doua părți, Paul Aparaschivei face o analiză a candidaților prin intermediul graficilor și a comentarilor făcute pe baza acestora.

În ultima parte a cărții, Florența Toader vorbește despre „Barack Obama – Noua față a politicii americane”. De aici aflăm că Internetul a fost folosit pentru prima dată într-o campanie electorală de candidatul democrat la președinția Statelor Unite ale Americii, Bill Clinton, în anul 1996. Lecția de comunicare politică în campania prezidențială vine, însă, după 12 ani, când, în 2008 Barack Obama a ieșit victorios.

Florența Toader urmărește contextul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii din 2008 și a stabilit corelația între prezența numeroasă a tinerilor la vot și folosirea eficientă a rețelei de socializare Facebook pe baza graficilor comentate.

Cartea de față trebuie luată în considerare de cei care doresc să facă o carieră din politică și ceea ce implică aceasta. Consider că această primă analiză a blogurilor este binevenită, având în vedere mutarea offline – online.

Autor: Carmen – Raluca Ciocan

Advertisements

One thought on “bloguri, facebook și politică – sunt new media importante pentru politică?

  1. Să te uiți la campania lui Nicușor Dan. E incredibil ce face omul ăsta și cît de mult se folosește de tineri și de new media. Mai mult decît a făcut-o vreodată orice om politic din România.
    Aici, canalul lui de youtube:
    http://www.youtube.com/channel/UCWro8GYVQD34hCLQjA_yz9w

    Clipul oficial de candidatură la Primăria București:

    Later edit: Asta în comparație cu acest individ care candidează la Primăria din Iași:

    Penibil.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s