Manualul românesc de social media – se merită sau nu?

“Tehnici de comunicare în social media” de Horia Mihai Bădău a apărut la editura Polirom în 2011, iar în momentul de față se pregătește o a doua ediție a cărții, datorită creșterii numărului de utilizatori social media în cele aproximativ 6 luni de când a apărut prima ediție, dar și pentru că rețele sociale importante precum Pinterest sau Google+ nu au fost acoperite încă.

Trebuie menționat încă de la început că “Tehnici de comunicare în social media” se dorește a fi primul manual românesc de social media, un reper teoretic important pentru studenții ce studiază comunicarea și doresc să înțeleagă mecanismele mediilor online actuale.

Autorul este asistent universitar doctor la FJSC din cadrul Universității București, Catedra de Presă, Disciplinele: Deontologie, Tehnici de investigație, Social Media, Jurnalism online, și Presedinte al Asociației Consumatorilor de Media, iar cartea sa tratează 5 subiecte importante:

  • Social Media – prezentare succintă
  • Tehnici de comunicare în blogosferă
  • Twitter
  • Facebook
  • Strategia de PR în social media

Una din primele observații referitoare la conținutul cărții are în vedere complexitatea informațiilor prezentate. Acest aspect este atât pozitiv deoarece mesajul transmis ajunge la majoritatea cititorilor datorită simplității conținutului și a limbajului, dar și negativ întrucât reperele teoretice pentru un student de comunicare sunt reduse. Informațiile prezentate sunt ușor accesibile pentru orice utilizator de social media, activ pe cele câteva rețele sociale prezentate.

În ceea ce privește referințele ce susțin informațiile prezentate, acestea sunt mai puțin actuale, începând din 2006 și până în prima jumătate a anului 2011. Din acest motiv, nu există noutăți referitoare la rețeaua Google+, care la sfârșitului anului 2011 avea deja 90 milioane de utilizatori la nivel global. Deși nu poate fi nimeni învinovățit, trebuie menționat că cifrele despre numărul de utilizatori Facebook și Twitter au fost depășite încă din ziua lansării cărții.

Totodată, limbajul folosit este subiect și ușor agresiv pe alocuri, existând atacuri la persoană sau interpretări personale ale succesului anumitor personaje din mediul online, chestiune deranjantă și lipsită de profesionalism, potrivită pentru un blog personal, nu pentru o carte cu aspirații de manual de social media.

Blogosfera românească a debutat cu Zoso.ro şi cu Arhiblog.ro. Zoso, alias Vali Petcu, după ce s-a lansat cu fotografiile sale care îl înfăţişau urinând în piscină în care înotau bloggeri, a încercat să impună în blogosferă un model de a scrie bazat pe injurii, insulte si agresivitate fără limite. Rezultatul este că nicio firmă serioasă nu-şi mai asociază numele cu blogul său, întrucât atacurile sale (asemănătoare ca limbaj şi intensitate cu cele ale lui Vadim Tudor, unul dintre modelele sale), s-ar putea răsfrânge negativ asupra brandului. Aşa cum a dispărut Vadim Tudor din spaţiul public, aşa va dispărea şi Zoso. (Sursă: Horea Bădău)

De asemenea, dacă se are în vedere aplicabilitatea ideilor susținute în carte, precum și modalitatea de exprimare a acestora, există suficiente cazuri când aerul de superioritate al autorului poate fi regăsit printre rânduri, iar credibilitatea sfaturilor scade din acest motiv. Astfel, îndemnarea cititorilor să-și crească numărul de cititori pe blog, cu promisiunea că se pot câștiga și 2000 de euro pe lună este neargumentată și superficială, cuantificarea acestei afirmații fiind imposibilă în acest caz.

Cifrele variază în funcție de gradul de influență. Dacă scrii zilnic pe blog și urmezi tehnicile de mai sus, în doi ani de zile ar trebui să ajungi la un venit net de 2000 de euro pe lună.

În ultimul rând, primul manual românesc de social media suferă de lipsă de credibilitate și datorită statusului autorului său în online. În acest moment, fanpage-ul său are 26 like-uri, contul său de twitter are 296 de followeri, iar prin descrierea sa se poziționează ca un vector de networking:

(…)asadar am fost activ in blogosfera, inca din 2007, pana in prezent, dar nu ca si producator de continut, ci mai degraba ca un vector de networking. ii cunosc pe toti de cand erau niste adolescenti fara bani si i-am ajutat sa devina lideri de opinie cu bani 🙂 (Sursă: Ruxandra Predescu)

Personal, cred că e bine să existe încercări, mai reușite sau mai puțin reușite, dar încercări într-un final. Din greșeli învățăm. “Tehnici de comunicare în social media” s-ar putea să nu devină cartea recomandată de profesori la cursurile de PR Online, New Media sau Social Media Marketing, dar reprezintă un caz de studiu din care se pot extrage direcții de scris corect, dezvoltarea Social Mediei până la un moment  dat sau perspective unilaterale asupra unui subiect.

Pentru alte recenzii și păreri despre “Tehnici de comunicare în social media” vă recomand articolele scrise de Ruxa, Auraș, Marius sau Manafu și Chinezu. Pentru o părere personală, citiți cartea și reveniți cu mai multe comentarii.

Sursă foto: proprie, realizată de Mădălina Buzdugan

Recenzie scrisă de Mădălina Buzdugan, RPP, an 1, grupa 2, pentru seminarul de New Media

Advertisements

About Blogul de New Media

Recenzii și noutăți din new media

One thought on “Manualul românesc de social media – se merită sau nu?

  1. Mda, are cîteva chestii utile cartea, unele cu care sunt de acord și altele cu care nu sunt de acord. E totuși cam mult să se auto-numească “primul manual de social media din România”. Mă stresa să văd că scria peste tot aceeași formulare care nu cred că face neapărat să vîndă cartea mai bine.

    A fost acuzat în repetate rînduri că face spam promovîndu-și cartea pe toate grupurile posibile și imposibile, ceea ce contrazice principiile scrise de el în carte.

    În perioada în care a apărut manualul în librării, Bădău a început să spună peste tot cu maximă încîntare că a apărut cartea lui și, spre ghinionul lui, a nimerit și pe grupul Cărturești de Facebook, unde l-au luat mai mulți la rost, la discuție alăturîndu-se și Vali Petcu la un moment dat.

    A fost de-a dreptul delicios de urmărit cum își spălau rufele-n public și cum se spurcau ca la ușa cortului.

    Cert este că încrederea mea față de autor a scăzut considerabil după acel conflict. Am avut senzația că era un om care doar predicase niște lucruri în cartea lui, niște ‘”how to” pe care el însuși nu știe cum să le folosească la nevoie.

    Eu zic că ar fi fost interesant să vină cineva să scrie o carte despre cum să ai succes pe social media care să fi avut deja jdemii de like-uri pe pagina personală. Nu unul care a scris o carte și apoi se agită să-și facă reclamă singur. Trebuie să existe un buzz mare înainte de lansare, să o aștepte toată lumea cu nerăbdare și apoi cartea ar fi promovată de cititori, nici n-ar mai trebui autorul să se agite. M-aș fi așteptat de la el la o campanie intersantă de promovare, în niciun caz cum a făcut de fapt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s