Care-i treaba cu promovarea online ?

NOILE REGULI DE MARKETING ŞI PR

Cum să ajungi direct la clienţi prin reţelele de socializare, bloguri, comunicate de presă, site-uri video şi marketing viral

Autor: David Meerman Scott

Editura PUBLICA, 2010

Da știu… trăim într-o lume digitală. Și lumea aceasta funcționează, ca orice sistem, după niște reguli proprii. De obicei bizare, aceste reguli vin să ordoneze haosul generat de cantitățile enorme de informație distribuită aleatoriu pe internet. Lumea aceasta păstrează bineînțeles caracteristici din lumea reală, diferența  constând în viteza de propagare a informației și numărul enorm de oameni care o pot accesa în același timp. Lumea se agită online , un post pe un blog poate schimba destine, un talent deosebit poate fi descoperit pe o reţea de socializare, facând din posesorul lui un star internaţional, sau un clip viral poate aduce unei afaceri de apartament succesul nemărginit peste noapte.

Cum poți folosi acest mediu și infinitele sale posibilități în promovarea brandului pesonal sau a propriei afaceri ? Simplu citeşte și aplică „noile reguli de marketing şi pr” din cartea cu același nume a lui David Meerman Scott. 

E clar. Să cumperi advertising e insuficient şi costisitor, iar să convingi jurnalişti să scrie despre tine e o muncă titanică şi de obicei fără rezultate vizibile în contextul în care publicul ţintă nu mai există ci s-a transformat  în „buyer persona” (aşa denumeşte Scott profilul de cumpărător). Decăderea marketingului tradiţional şi apariţia unui domeniu nou, neconvenţional, în care marketingul se îmbină  cu pr-ul  sunt analizate pe larg în cartea lui Scott.

Publicată pentru prima dată în 2007, apoi completată cu noutăţile vremii și reeditată în 2010, cartea aceasta face lumină în domeniul întortocheat al marketingului și PR –ului online. Deși cu o denumire absolut banală (la o simplă căutare pe google a expresiei “noile reguli” găseşti mii de titluri de cărți ) şi cu un subtitlu de self help book (“cum să ajungi  direct la clienți  prin rețelele de socializare, bloguri, comunicate de presă, site-uri video și marketing viral”) cartea de faţă nu are nimic în comun cu nici una dintre cele  două aparente caracteristici. Credibilitatea în ceea ce privește eficiența metodelor de promovare descrise de  Scott  vine tocmai din experiența personală a autorului care și-a început cartea pe blogul personal, prin câteva articole în care descria experiențe din activitatea sa de expert în strategii de marketing online și a afacerilor pe internet. Avantajul este acela că cititorii nu sunt  factorul pasiv ci dimpotrivă comentariile relevante de pe blog au fost luate în considerare la editarea cărții în format fizic. De asemenea strategiile  descrise în carte cu lux de amănunt au fost testate de autor chiar pentru  promovarea cărții prin intermediul bloggerilor și al comunicatelor de presă ajungând, astfel, în lista celor mai bine vândute cărți  timp de doi ani în sondajele Business Week.

Cele trei secțiuni ale cărții : „Cum a schimbat web-ul regulile de marketing și PR”, „Comunicații bazate pe web pentru a ajunge direct la cumpărători” și „Planul de acțiune pentru a valorifica puterea noilor reguli” realizează practic strategia perfectă pentu a putea avea succes online și a-l menține . Structura cărții este simplă și la obiect, fiecare capitol fiind compus dintr-o parte  aplicativă, unde sunt cuprinse exemple personale sau celebre de afaceri care au avut succes, prin utilizarea metodelor de promovare online și descrierea acestora împreună cu explicarea limbajului aferent şi a terminologiei de specialitate, fără a fi utilizat un limbaj tehnic, ci mai degrabă, unul informal  şi una cvasiteoretică, unde, spre surprinderea mea, nu am găsit nişte reguli bătute în cuie, ci o abordare relaxată a diferitelor metode de promovare, însoţite de sfaturi utile.  Noutatea cărții și probabil cea mai interesantă abordare constă în expunerea tuturor  metodelor de promovare cunoscute până în momentul publicării, cât și al efortului de a individualiza, în funcție de necesitățile fiecărui tip de afacere, metodele de promovare potrivite .

Aşadar, Scott oferă soluții de promovare custom made testate  și eficiente  companiilor, freelancer-ilor, antreprenorilor demontând abordările clasice, arătându-le acestora cum pot să se adreseze clienților sau consumatorilor fără intermediari și cum pot să-și realizeze singuri campaniile de promovare cu bugete minime, ajungând la toate categorille de public vizate, prin mesaje bine gândite, utilizând nimic altceva decât banalul facebook,  blogul personal, youtube-ul, vimeo-ul sau alte canale online şi reţeaua infinită de potenţiali consumatori, clienţi sau fani.

Până la un nou set de reguli, mai noi decât „ noile reguli”  vă invit să lecturaţi această incursiune relevantă, captivantă şi mai ales utilă în spaţiul afacerilor online de succes.

Poza e de aici.

Autor: Smărăndiţa Ciornei

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s