Omul este media („Să înțelegem media”)

            LImageecturarea cărții este  mereu suprinzătoare prin felul în care autorul își explică argumentele și viziunea asupra tot ce înseamnă media. După finalizarea ultimii pagini, realizați că de fapt tot ce ați crezut că înseamnă media, se dovedește a fi mai aproape și mai personal de propria ființă. Mitul precum unii oamenii au creat media și alții sunt consumatori este răsturnat de argumente tari , care arată că noi toți suntem părți ale media, suntem media însăși. Recomand cartea tuturor celor care încă mai cred că sunt doar consumatori de media, și celor care niciodată nu și-au pus problema influenței pe care o au asupra ei.
„Să înțelegem media” de Marshall McLuhan este o Biblie a acestui domeniu, una dintre cele „6 lucrări de bază ale gândirii secolului XX“, un tur de forță, de inteligență și analiză ce marchează un punct de cotitură în istoria ideilor. McLuhan prezintă o interpretare radicală a istoriei, având ca actor principal comunicarea media. Locul patru în topul vânzărilor a adus o apariție editorială cât se poate de recentă, dar și așteptată cu nerabdare de specialiștii în comunicare. Într-un stil rapid, animat, debordând de erudiţie şi satiră, McLuhan prezintă o interpretare radicală a istoriei, având ca actor principal comunicarea media. Aceasta, ca şi forţele ascunse ce modelează omul şi societatea, este deobiceiignorată. Ignorarea formelor media, tendinţa noastră de a nu le lua în seamă, este un eşec al „culturii cărţii“ sau al percepţiei occidentale în general, obsedată de conţinut, şi trebuie să se reinventeze în noul mediu electronic.

            Cartea este sursa bine-cunoscutei fraze “mediul este mesajul”. Teoria lui McLuhan spune că un mediu afectează societatea în care aceasta joacă un rol nu de conţinutul livrat peste mediu, ci de caracteristicile mediului în sine. El a menţionat că toate mass-media au caracteristici care angajează consumatorul în moduri diferite. De exemplu, un pasaj într-o carte ar putea fi recitit la voinţă, în timp ce un film ar trebui să fie vizualizat din nou în toate elementele sale pentru a studia orice parte individuală a acestuia.
„Să înțelegem media” este structurată pe două părți, fiecare dintre ele având drept conținut o serie de capitole și subcapitole ordonate într-o ordine ușor de parcurs.

             Ceea ce McLuhan ne provoacă să facem este să plonjăm în ceea ce el numeşte „procesul creativ de cunoaştere“.
McLuhan ne invită să ne debarasăm de vechile obiceiuri de gândire şi să adoptăm noi criterii pentru percepţie şi cunoaştere. În partea întâi, McLuhan discută diferenţele dintre mass-media caldă şi rece, precum şi modul în care un mediu expune conţinutul de pe un alt suport. Pe scurt, “conţinutul de mediu este întotdeauna un alt mediu.” McLuhan a identificat două tipuri de media: mass-media „fierbinte” şi mass-media „reci”. Această terminologie nu se referă la intensitatea temperaturii sau emoţională, dar la gradul de participare.

Image

               În partea a doua, McLuhan analizează fiecare mediu într-un mod care expune forma, mai degrabă decât conţinutul fiecărui mediu. În această ordine de idei, McLuhan se referă la Cuvântul vorbit, Cuvântul scris, Drumuri şi Drumurile Hârtiei, Numere, Îmbrăcămintea, Locuinţa, Bani, Ceasuri, Tiparurile, Benzile desenate, Cuvântul tipărit, Roata, bicicleta şi un avionul (Reacţia la puterea şi viteza crescută a corpurilor noastre extinse dă naştere la noi extensii. Fiecare tehnologie naşte noi presiuni şi necesităţi fiinţelor umane care au creat-o), Fotografia, Telefonul (Un exemplu extraordinar de putere a telefonului, care implică întreaga persoană, este semnalat de către psihiatri, conform cărora copiilor nevrotici le dispar toate simptomele atunci când vorbesc la telefon.) etc.
Efectele tehnologiei nu apar la nivelul opiniilor sau al conceptelor, ci alterează raporturile dintre simţuri sau şabloanele percepţiei fără să întâmpine nicio rezistenţă.
În „Să înțelegem media” McLuhan foloseşte citate istorice şi anecdote pentru a testa modul în care noi forme de mass-media schimba percepţiile societăţii. Cartea invită cititorul la o dezbatere puternică în domeniul media, iar modalitatea de selecție a subiectelor tratate de către McLuhan se dovedește a fi una eficientă și provocatoare.

Titlu : „Să înțelegem media”
Autor : Marshall McLuhan
Publicată în 2011 la editura Curtea Veche
Tradusă de Ovidiu George Vitan
Pagini: 488
Format: 14 x 20,5 cm

Image

              Herbert Marshall McLuhan, unul din cei mai cunocuți teoreticieni în domeniul comunicării. Munca lui McLuhan este privită ca una dintre pietrele de temelie ale studiului teoretic în media, precum şi ca având aplicaţii practice în industria publicității şi televiziunii. McLuhan este cunoscut pentru argumentarea puternică a expresiilor “mediul este mesajul” şi “satul global”, şi a prezis World Wide Web aproape treizeci de ani înainte de a fi fost inventat.

Recenzie realizată de Bogza Margareta.

Advertisements

One thought on “Omul este media („Să înțelegem media”)

  1. Apreciez faptul de a-l fi ales pe McLuhan; asta poate însemna, printre altele, că discuțiile din jurul prezentării tale (cu trimitere la McLuhan) au avut ecou….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s