Numerati- Stephen Baker

Image

“Aceasta este culmea răzbunării tocilarilor. Numeratii fac ravagii prin toate domeniile, folosindu-se de biți și baiți pentru a construi replici digitale ale fiecăruia dintre noi, pentru ca mai apoi să ne prezică comportamentul”. Este o carte și de new-media dar și de interes general atât timp cât suntem curioși cât de departe poate merge tehnologia și cât contează pentru diferite instituții/firme rutina noastra de zi cu zi și mai ales cum poate fi transformată în numere activitatea nostră online, fie ea de interes profesional ca jurnaliști sau de interes personal, pasionați de filme/muzică/informații, etc.

Cartea “Numerati”, în traducere românească de Ovidiu Dajbog Miron, a apărut în 2008 sub denumirea originală a autorului, Stephen Baker “The Numerati” fiind publicată în România în anul 2010 de către editura Publica. Cartea își împarte paginile în șapte capitole principale în care se exemplifică efectul și modul în care Numerati acționează. În carte sunt prezentate firme și instituții mari care controlează într-un mod automat ceea ce facem noi, activitățile nostre de zi cu zi. Numerati sunt “urmașii științei care transformă realitățile noastre zilnice în simboluri”. Autorul explică cum bazele sunt în epoca în care trăim, epoca Google ce  este privită ca o companie absolută. Construită cu ajutorul matematicii, urmează rațiunea de urmărire a datelor. S-a creat o transformare gigant, de la un motor de căutare la un important media, transfomare ce a indus advertiserilor interesul pentru cuvintele folosite de noi pentru a naviga pe paginile web. Odată cu acceptarea abordării computerizate, ce prosperă în lumea cifrelor, “am ajuns să cedăm bogățiile noastre, cheia telecomunicațiilor pe glob,stăpânilor limbajului simbolic. Acum, acești matematicieni și informaticieni sunt în poziția de a fi stăpâni pe informațiile din viața noastră”- persoane ce sunt denumite de autorul Stephen Baker, NUMERATI.

Una dintre instituții, Tacoda “se hrănește cu informații” și se ocupă cu studiul comportamentului nostru, fără a fie nevoie să ne cunoască numele sau alte detalii de ordin personal. Aceasta are contracte încheiate cu publicații online recunoscute precum New York Times sau Business Week ce acceptă să fie introduse prin intermeniul lor coduri numite “cookie” în calculatoarele nostre, putând fi posibilă vizualizarea accesării noastre a  diferitelor site-uri. Dezvoltarea și acceptarea nostră, a tuturor noilor tehnogii, prin folosirea lor, duce la ușurarea muncii Numeratilor. Prin folosirea telefoanelor mobile, laptopurilor și a cărților de credit se îngroașă cu fiecare oră “dosarele digitale”.

Informațiile personale ce le lăsăm în urma nostră sunt de ordinul miliardelor, aparent nesemnificative. Autorul descoperă însă într-o vizită la sediul central Yahoo din Santa Clara că într-o singură lună Yahoo colectează 110 miliarde de fragmente de date despre clienții săi, “la fiecare 18 ore în serverele companiei se revarsă o cantitate de date echivalentă cu întregul conținut al Bibliotecii Congresului”. Informațiile lăsate de noi pe noile media se stochează în coduri de 0 și 1, cedând astfel “bogățiile noastre, cheia telecomunicațiilor pe glob, stăpânilor limbajului simbolic. Această carte analizează în detaliu studiul pe care Numerati îl fac asupra noastră și asupra datelor pe care le “împărțim” în stânga și în dreapta virtual.

Cartea este împărțită în șapte capitole cu denumire semnificativă domeniului în care activează Numeratii, capitole precum “Angajat”, “Cumpărător”, “Alegător”, “Blogger”, “Terorist”, “Pacient” și “Iubit”. În fiecare capitol sunt explicate într-o manieră amplă, efectele, cauzele, motivele și urmările activării Numeratilor.

În primul capitol, “Angajat” este explicat faptul cum mediul online este unul mai mult decât captiv, în special la locul de muncă. “La serviciu suntem în pericol să devenim serbii datelor- sclavii informației pe care o producem”. Stephen Baker reușește să surprindă într-un mod plăcut faptul că angajatorii vor putea afla foarte multe lucruri despre ce facem în timpul programului, lucruri ce nu țin neapărat de fișa job-ului respectiv. Își pot crea o imagine mai amănunțită despre noi, ca angajatori, prin aflarea articolelor ce le citim online și multe altele. Mai mult decât atât, se vorbește despre o perfomanță în care campaniile să realizeze modelul tău matematic de angajat perfect (în cel mai fericit caz) și să-l folosească pentru a-și găsi alți angajați ca și tine, după acelasi model matematic- “un ADN al tău de la locul de muncă”. “Indexează tot ce descoperă- fiecare gest, fiecare deprindere de-a noastră- în simboluri pe care calculatoarele le pot digera”.

Capitolul “Cumpărător” este deliciul agențiilor de publicitate. Cu cât se vor descoperi nevoile clientului mai mult cu atât se va insista asupra acestor nevoi pentru a cumpăra mai mult. Prin simpla folosire a unui card de fidelitate dăm mână liberă supermerketurilor să afle tot despre ce-am cumpărat. De asemenea și comercianții de pe internet fac mari eforturi să ne înțeleagă prin fiecare click și comandă făcută- “ne pot analiza tiparele de consum, ne pot anticipa poftele și ne pot ademeni să cheltuim bani”. Importantă nu mai este persoana în sine ci comportamentul nostru. Diferite metode și detalii minuscule fac ca Numeratii să descopere tipul de personalitate și să ne inducă contient sau nu la alte cumpărături de acest gen.

“Alegător” face referire la alegător ca cetațean ce are drept de exprimare a culorii politice prin vot. Calculatoarele fac milioane de analize pe secundă, găsind teoretic indicii ce permit să “costruiască profilul ca animale politice și să ne prezică comportamentul”. Experții Numerati sunt în plină și în atenta analiză a microtargetingului politic încercând să cosntruiască modele care să conecteze candidații cu alegătorii.  

Cel de-al patrulea capitol “Blogger” surprinde detaliat modul în care informațiile lăsate de noi, bloggeri, de bună voie și nesiliți de nimeni, în mediul online ajung să fie valorificate și folosite.  Iar cum organizarea tuturor informațiilor de mâna omului este o imposibilitate, singura opțiune de a contabiliza aceste infomații devinind o sarcina a calculatoarelor- “încearcă să transforme clickurile de mouse și mișcările noastre în modele matematice capabile să ne anticipeze fiecare poftă”. Descoperim una din companiile ce analizează milioane de cuvinte ce inundă blogurile oră de oră cu scopul de a afla ce gândim, noi, oamenii din lumea consumatorilor, dar mai ales de a afla ce ne dorim, iar odată cu îngurgitarea acestor date din blogosferă să creeze și o perfecționare a instrumentelor de interpretare -Compania Umbria Communications din orașul Boulder. Pentru o mai bună conștientizare a eficacității analizei acestor bloguri de calculator trebuie știut faptul că un calculator analizează 90.000 de bloguri cu viteza luminii, face diferența între cele două sexe, grupează pe generații și dă verdictul între afirmații pozitive și negative, toate doar printr-o analiză fulger  a ceea ce conține textul nostru postat. “Pe măsură ce calculatoarele întind o tot mai mare plasă pentru cuvintele și gesturile noastre online, tot mai mulți Numerati își vor instrui mașinile să analizeze indivizi”.

Capitolul “Terorist” cuprinde de astfel o serie de dezvăluiri impresionante pentru o persoană în totală necunoștință de cauză. S-au pus bazele anumitor sisteme de recunoaștere facială de către Institutul Național pentru Standarde și Tehnologie din Statele Unite, există un program ce urmărește milioane de tranzacții și stabilește limitele comportamentului normal, “cercetătorii vor avea la îndemână instrumente prin care să măsoare probabilitatea ca vocea de la telefon sau de pe  internet să fie a unei persoane triste, supărate sau tensionate”. S-a creat de asemenea și un program, NORA, specializat în “scotocirea prin diverse baze de date interne ale diferitelor cazinouri, de la fișiere personale la solicitări de credit, în căutarea anumitor legături. Trebuie amintită și compania ce se ocupă de identificarea numelor, Language Analysis System-LAS-companie ce creează însă dificultăți în stabilirea exactității semnificațiilor generații după generații.

Detaliile din capitolul șase, “Pacient” fac cu adevarat deliciul lecturii. Modalități de detectare a pacienților ce se află într-o situație de urgență, sau simpla bănuială că ar putea suferi de anumite boli, instalarea anumitor senzori ce pot transmite informația direct la doctorul de familie și multe astfel de situații sunt descrise într-o manieră SF dar totuși realizabilă. “Aceste mașini vor face mai mult decât cele mai performante monitoare din ziua de azi […].Dishman își imaginează senzori care vor înregistra și vor construi modele statistice după aproape orice aspect al comportamentului nostru- vom folosi acești senzori de supraveghere ca să trăim mai sănătos, mai bine și mai mult”. Numaratii doresc în acest domeniu să detecteze schimbările pacienților dinainte de a se înbolnăvi pentru a merge preventiv la medic.

Ultimul capitul, denumit “Îndrăgostit” este realizat mai mult sub aspectului unui experiement, a unei analize, pentru a dovedi întradevăr dacă calculatoarele și noile media pot duce la o concluzie deja existentă. Autorul își completează pe site-ul Chemistry.com, un site de matrimoniale, anunțul pentru a căuta o potențială soție dar își pune în același timp și soția să-și completeze unul pentru a vedea dacă calculatorul îi va recomanda unul altuia. Pe lângă alte informații cu caracter științific finalul acestui capitol include și concluzia experientului efectuat.

După cum însuși autorul, Stephen Baker, spune, scopul final al numeraților este să creeze versiuni diferite ale oamenilor, de o complexitate și o unicitate a fiecăruia dintre noi. Cumulul acestor imense eforturi va duce la o “modelare matematică a omenirii” fiind una din marile realizări ale acestui secol- Numaratii fiind definiți de algoritmi și nu de discipline. Autorul atinge ideea importanței fiecărei informații în orice domeniu atât timp cât datele personale împărțite în spațiul virtual “creează nenumărate cărări până la ușa noastră”.

Dincolo de pura alcătuire și identificare a fiecărei personalități, Numeratii vor să facă ceea ce firmele, în general dar mai ales cele de publicitate nu reușesc. Vor să schimbe comportamentul, “dacă facem cumpărături, vor să cumpărăm mai mult, la locul de muncă, vor să crească productivitatea iar ca pacienți, ne vor mai sănătoși și mai puțini costisitori”- reușind să calculeze matematic cum să mărească performanța persoanelor.

Cu toate acestea Numeratii nu pot avea o exactitate. Nu pot ÎNCĂ fi siguri că analizele lor sunt certe și arată realitatea întocmai. Ceea ce pune însă o problemă fără sfârșit pentru lumea Numerati este faptul că “cu cât sistemele automate ne înteleg mai bine, cu atât pot mai ușor să se dea drept noi”.

Aniela Ivan

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s