Vreau să-mi fii lider!

Titlu: Triburi: avem nevoie de tine să ne conduci

Autor: Seth Godin

Editura: Publica

Locul și anul publicării: București, 2010

Traducere de: Dan Bălănescu

Format: 14/20 cm

Număr pagini: 160

”Schimbare” ar putea fi cuvântul care descrie cel mai bine domeniul New Media: în fiecare zi apar noi tehnologii, noi soft-uri, noi platforme, noi aplicații, etc. ”Schimbare” este și cuvântul ce guvernează majoritatea cărților lui Seth Godin, pe lângă subiecte ca marketingul, modul în care se răspândesc ideile, renunțare sau leadership.

”Triburi: avem nevoie de tine să ne conduci”, sau ”Tribes: We Need You to Lead Us” (titlul original) continuă în aceeași direcție și susține schimbarea lumii business prin încurajarea leadership-ului. Încă de la începutul cărții autorul îmbrățișează mai mult decât necesar ideea de a prelua conducerea, de a lua inițiativă și de a deveni un lider.

Deloc teoretică per ansamlu, cartea începe cu singura ”definiție” acordată de autor: ”Un trib este un grup de oameni aflați în legătură unii cu alții, cu un lider și cu o idee”. De aici pornește întreaga pledoarie a autorului cu privire la necesitatea de a nu sta în umbră, de a lua inițiativa și de a deveni lider. Pentru a clarifica sensul ”triburilor” abordate, Godin surprinde cele două elemente pe care un grup le necesită pentru a fi considerat un trib: un interes comun și o modalitate de comunicare.

Care este rolul noilor media? Ele sunt cele care facilitează comunicarea în cadrul triburilor și cele care fac ca acestea să funcționeze. În ”lumea tribală” a acestui deceniu, Facebook, Twitter, blogurile, comunicarea video online și toate celelalte tehnologii contribuie la redefinirea a ceea ce înseamnă apartenența la un trib. Social media are potențialul de a asigura infrastructura necesară creării unui trib, chiar dacă este necesară o durată de timp mai îndelungată. Platforma de fani care poate fi creată prin intermediul acestora este una de durată, influența sa putând fi simțită ani la rând.

Așa cum anunță și autorul, pe parcursul cărții întâlnim numeroase exemple din Internet, exemple ale noilor instrumente create pentru a sprijini triburile să devină mai eficiente. Însă Internetul este doar ”un mijloc, o modalitate simplă de punere în practică a unor tactici”. Cei ce dețin puterea sunt oamenii, Internetul deținând prea puțin control în acest sens: ”Nu ai nevoie de o tastatură pentru a conduce…ai nevoie doar de dorința de a realiza ceva”.

Toate exemplele pe care le regăsim redate într-un manieră extrem de simplistă, directă și la obiect surprind modul în care utilizarea unor noi medii și tehnici pentru împărtășirea pasiunilor, pentru punerea oamenilor în legătură unii cu alții și pentru generarea schimbării duc la crearea unor adevărate mișcări. Și pentru a putea susține o astfel de mișcare este nevoie de un eretic, o persoană care să creadă cu tărie în schimbare și în contestarea status quo-ului.

Ce se întâmplă odată ce ai avut curajul de a deveni lider? Chiar dacă necesită timp, următorul pas îl constituie consolidarea tribului. Odată ce acesta devine suficient de puternic, liderul trebuie să știe să facă un pas înapoi, să aibă încredere în tribul său și să lase loc și greșelilor. Toate aceste îndemnuri conturează și mai mult stilul motivator al scriiturii lui Godin, cartea luând forma unui îndemn la acțiune.

Însă suntem toți capabili de a deveni lideri, așa cum susține autorul? Există în fiecare din noi toate ”ingredientele” necesare? Care mai este în această situație diferența dintre membrii unui grup (toți cu potențialul unui lider în opinia lui Godin) și liderul său? Nu este liderul cel care are ceva în plus? Cel care îi poate inspira pe ceilalți?


Autor și om de afaceri american, Seth Godin se poate lăuda cu un număr de 13 best seller-uri traduse    în mai mult de 30 de limbi. Cunoscut pentru calitățile sale de orator (speaker pe teme precum marketingul și new media), Godin este autorul unul blog foarte popular și a fost numit de către revista Business Week ”ultimul antreprenor al erei informației”.

Recenzie realizată de Anca OANEA

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s