Cum să devii un nimeni.

Carte: Cum să devii un nimeni

Autor: Iulian Comănescu     Image

Editura: Humanitas

Anul apariţiei: 2009

“Ești un Nimeni!” Această imprecație se adresează, de regulă, unei persoane care e ”cineva”. Un ”Nimeni” este opusul lui ”cineva” la scară istorică, și totuși e o persoană care a fost numită cu insulta asta tocmai fiindcă a făcut ceva. Dacă ești un ”Nimeni” ai o identitate. Identitatea este dată de ceea ce ești, dar și de modul cum te arăți celorlalți, de invidia lor. Aşa dă startul Iulian Comănescu unui volum ușor digerabil, care se ocupă cu mecanismele celebrității și mașinăria media,  având în vedere ”devenirea întru nimeni”.  

Cartea reprezintă o trecere în revistă a pieţei media din România, scrisă de un insider al ei, şi se adresează mai ales specialiştilor în comunicare, studenţilor de la facultăţile de profil şi publicului inteligent, preocupat de imagine, celebritate şi modul în care sistemul media se întrepătrunde cu politicul, în România. Fiind avertizaţi încă din incipit că dacă vom trata cu multă seriozitate, această carte ne va învăţa cum să fim invidiaţi, insultaţi, calomniaţi, în timp ce ţintim contrariul (ca bunătatea, deşteptăciunea şi realizările noastre sa fie cunoscute). Structura include câteva capitole, teme, paragrafe cu valoare de utilitate. Mai exact, ne este creionat un capitol despre celebritate şi branduri personale, un altul despre piaţa media clasică (presă scrisă, televiziuni), o incursiune în lumea new media (internet, interactiv) şi un “Glosar de romgleză” care explică un număr de termeni preluaţi spontan în limbajul diferitelor discipline şi industrii legate de comunicare.

În încercarea de a realiza o detaliere, se poate preciza că în primele capitole ne sunt ilustrate tehnicile, profesioniștii și rezultatele brandingului personal ca metodă. Vom trece apoi prin câteva studii de caz care limpezesc modul cum se aplică, cu succes deopotrivă, asemenea tehnici. Ba mai mult, autorul realizează o descriere sau o prezentare a unor persoane, care au ajuns la vizibilitate, notorietate sau celebritate în România, vorbindu-ne despre pașii făcuți conștient în această direcție sau despre întâmplările fericite care au așezat câțiva oameni cunoscuți pe locul pe care se află acum în percepția publică.

În continuare se demontează ”cutia de rezonanță” cu ajutorul căreia se construiește o asemenea traiectorie. Vom vedea mai întâi zonele de influență din sistemul media contemporan apoi o clasificare după tipurile de conținut vehiculate și o serie de explicații pentru succesul tabloidelor și al conținuturilor de tip tabloid în România prezentului.

Cineva, ceva, nimeni, un Nimeni și așa mai departe: Toate acestea sunt categorii specifice pentru viața din afara Internetului, însă Internetul ne-a acaparat și a absorbit in el o parte din noi, în anii de când există și de când îl folosim. Numele a fost înlocuit adesea de pseudonim, care nu trebuie luat drept garanția anonimatului. Dacă în capitolele trecute am aflat câte ceva despre notorietate, celebritate și mecanismele clasice media care ajută la constituirea ei, în final autorul intenţionează a ne lua de mână și a ne arăta câte ceva din densul și aspațialul peisaj Web 2.0.

“Cum să devii un Nimeni nu te învaţă cum să devii cineva, dar te învaţă cum de sunt unii altceva decât nimic.” (Iulian Comănescu)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s