NEW MEDIA


Recenzie realizată de Andreea Federovici

Carte: NEW MEDIA

Autor: Dorina Guţu-Tudor

Editura Tritonic, Bucureşti

Anul 2008 (ediţia a doua)

Dorina Guţu-Tudor este lector universitarla Facultateade Comunicare şi Relaţii publice din cadrul SNSPA Bucureşti şi  a scris prima carte de acest gen din România, în anul 2007. Este o carte foarte intersantă, uşor de lecturat , termenii folosiţi nu sunt greoi şi îmbină atât o abordare teoretică, cât şi una practică. De asemenea, un lucru uşor de remarcat chiar după o primă vedere a cărţii este structura acesteia, pare a avea forma unui blog cu taguri, cu link-uri specifice.

În carte sunt tratate aspecte ce ţin de social media, citizen journalism, podcast, Youtube, blogosfera politică internaţională şi romînească. Este o carte ce tratează noile media în general, internet, web 2.0. Sfârşitul cărţii este unul foarte interesant şi prezintă mini-interviuri  cu întrebări identice adresate unor bloggeri români. Cu toate subiectele împărtăşite,aşa cum era de aşteptat, cartea a fost admirată de unii sau contestată de alţii. Personal, am lecturat cu mare plăcere şi interes cartea de faţă, expunerea subiectelor, a exemplelor, este una care te face să întelegi destul de uşor ceea ce înseamnă începuturile new media şi new media în general. Încă din titlu avem termenul „new” care ne stârneşte curiozitatea, „noul” ce este definit mai mult prin întrebări şi mai puţin prin răspunsuri.

Cartea este considerată o carte-experiment şi un experiment deoarece aşa cum ziceam are structura unui „blog tipărit”, prezentând realităţile din era tehnologică în care trăim, muncim, socializăm sau ne distrăm. Prima postare a acestui „blog tipărit” are titlul specific de „Hello,  world!” în care autoarea ne introduce în universul cărţii: lumea reală şi lumea virtuală.

„New media” este o carte care nu are o delimitare numerotată pe capitole, însă am reuşit a număra capitolele sau mai bine-zis temele dezbătute şi sunt aproximativ în număr de 15.

 

După partea introductivă urmează tema cu titlul „Partea virtuală a realităţii”. Aici se vorbeşte despre ceea ce se întîmplă în era tehnologică, despre apariţia şi importanţa internetului pentru fiecare cetăţean, dar şi despre conceptele de web 2.0, citizen journalism sau new media.

Se încearcă chiar o definiţie a internetului, de unde aflăm că informaţia este cuvântul-cheie în jurul acestei platforme, iar participarea directă a oamenilor a dus la apariţia şi dezvoltarea reţelelor sociale. Reţelele sociale au devenit astăzi posibilitatea de socializare, de dezvoltare, de legare de prietenii pentru majoritatea tinerilor şi adolescenţilor. Dela MySpace, Facebook, Flickr, Wikipedia sau Youtube şi în opinia unora, până la bloguri, s-a creat o lume care se învârte în jurul acestor reţele de socializare, o lume care nu a mai existat până acum şi care este într-o continuă dezvoltare.

Un aspect al cărţii care mi-a plăcut a fost cel legat de jurnalismul cetăţenesc, citizen journalism, care a devenit un subiect destul de dezbătut şi în zilele noastre. Autoarea prezintă un studiu în această carte prin care se arată că internetul va deveni principala sursă de ştiri în următorii cinci ani, lucru pe care deja l-am observat, având în vedere că această carte a fost scrisă în 2007, iar noi suntem în anul 2012. Presa tradiţională este în pericol deoarece apar o mulţime de cetăţeni, jurnalişti amatori care postează pe internet orice eveniment, noutate, fiind create tot felul de secţiuni speciale pe anumite site-uri.

 

În capitolul „Jurnalul unei lumi anunţate” Dorina Guţu vorbeşte despre ceea ce înseamnă un blog. Postarea pe un blog poate fi din domenii diverse şi este compusă în mod obligatoriu din titlu, text, dată de publicare, adresa URL şi opţional are fotografii , fişiere audio şi video şi linkuri către alte bloguri sau site-uri.

Punctul de dezvoltare al noilor media îl constituie, în opinia specialiştilor, atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001. La acel moment o mare dezvoltare au avut-o şi blogurile. De asemenea, alte momente în dezvoltarea şi amploarea noilor tehnologii au avut-o şi atentatele de la Londradin 2005, războiul din Irak, uraganul Katrina, tsunami-ul din
Asia. Informaţiile au circulat atunci cu o mare rapiditate peste tot în întreaga lume, iar jurnalistul cetăţean şi-a făcut simţită prezenţa. Postări, poze, înregistrări video sau audio, dar şi apeluri la solidaritate au fost foarte răspândite atunci. Foarte multe informaţii erau preluate atunci de pe bloguri, iar un lucru care a fost constatat a reprezentat veridicitatea informaţiilor apărute.

Mondosfera”  prezintă situaţia blogurilor şi a noilor media de pe întreg Globul: Asia, Orientul Mijlociu, Europa sau SUA. Se constată la nivel mondial că au apărut milioane de bloguri care abordează subiecte distincte şi care sunt o sursă de informare pentru mass-media tradiţionale. Astfel, blogurile au dus  la crearea citizen jouralism-ului.

În lumina noilor reflectoare” este o temă care abordează relaţiile publice, noile media în general şi tendinţele în comunicare. Este prezentată prima cercetare oficială despre modul în care cei care practică relaţiile publice folosesc blogurile- cercetarea „Euroblog 2006”.

„Ce este un podcast?” este întrebarea la care autoarea ne dă răspunsul în „Să auzim numai de bine”. Podcastul este o înregistrare audio realizată pe calculator, disponibilă online şi care poate fi ascultată pe site-ul unde a fost creată sau descărcată pe un calculator şi ascultată în music player.

Tot în această carte se vorbeşte şi despre Youtube, de popularitatea acestei platforme în momentul apariţiei, în mai 2005.  Pe acest site utilizatorii pot încărca sau viziona materiale video, emisiuni, spoturi, clipuri muzicale, reclame etc. S-au creat şi variante locale ale acestei platforme în Japonia, Spania, Olanda, Irlanda, Polonia. În România încă nu există o versiune locală, deşi există site-uri autohtone după modelul Youtube (Trilulilu.ro).

„Raiul meu beteag de pe alt meleag” este un titlu de capitol foarte interesant care ne introduce în viaţa de dincolo de taste: Second Life. Ce este Second Life? Second Life se bazează pe tehnologiile jocurilor online, este o platformă online în care jucătorii interacţioneză unii cu alţii în ce mod doresc. A fost creată de compania americană LindenLab şi prezintă atât avantaje,cât şi dezavantaje.

În continuare, se vorbeşte despre o nouă realitate politică în mediul virtual. Care este legătura între noile media şi politică sau între bloguri şi politică? Campania la preşedenţia din Franţa din2007 areprezentat o schimbare în ceea ce priveşte desfăşurarea campaniilor politice. S-au creat comunităţi virtuale datorită noilor media, internetul lasându-şi amprenta şi în politică. Blogurile politice au cunoscut o mare dezvoltare şi contribuie nu numai la informarea electoratului, cât şi la educarea sa. Sunt prezentate în carte exemple de campanii politice din întreaga lume, dar şi modul cum a influenţat new media viaţa politcă.

„Cu mioriţa prin web” este un capitol despre evoluţia noilor media în România. Se vorbeşte aici despre blogurile româneşti, studii în acest domeniu, despre ceea ce înseamnă podcasting şi Second Life. Apoi sunt date exemple de bloguri politice româneşti: Ioan Mircea Paşcu care a lansat şi primul blog de acest fel în 2006, Constantin Amarie, George Copos, Mircea Geoană, Cosmin Guşă, Andrei Chiliman ş.a.

Încheierea cărţii, denumită „Blogroll”, prezintă o serie de mini-interviuri cu bloggeri români din perioada de început şi anume: Adrian Năstase, Alex Mihăileanu, Andrei Roşca, Corina Gonţeanu, Dragoş Novac, Gabriela Creţu ş.a.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s