Maeştrii afacerilor online

Recenzie realizata de Nicoleta Dospinescu

John Middleton, „Maeştii Afacerilor Online”, Editura Meteor Press, 2010, Bucureşti, ISBN 978-973-728-403-7

Câteva cuvinte despre autor…

John Middleton predă management IT în cadrul unui program MBA la Manchester Business School, Marea Britanie şi este expert în domeniul instrumentelor şi proceselor decizionale bazate pe tehnologiile viitorului. A scris 11 cărţi printre care: „Upgrade Your Brain” (Infinite Ideas, 2006), The „Ultimate Strategy Library” (Capstone, 2003), „ Writing the New Economy” (Capstone, 2000).

Prezenta carte „Maeştrii afacerilor online” a fost publicată în România în anul 2010, la Editura Meteor, informaţiile fiind oferite pe parcursul a 197 de pagini.

Ce m-a determinat să citesc această carte? În primul rând titlul: „Maeştrii afacerilor online” care sună foarte tentant şi inspiraţional într-o perioadă în care afacerile ar trebui să-şi revină, să prospere, într-un mediu extrem de competitiv. Mai ales acum, când realitatea virtuală tinde să o domine pe cea reală, cine nu şi-ar dori să stea în faţa calculatorului, să managerieze afaceri, să gestioneze sume importante de bani şi să se facă cunoscut efectuând câteva click-uri de mouse pentru a vehicula idei sau valori extraordinare? Cum au reuşit alţii? Ce idei geniale au avut?

Pornind de aici, am aflat că scopul cărţii este acela de a ne ghida în utilizarea dimensiunii online a comunicării şi afacerilor, la modul optim şi profitabil. Aflăm că tehnologia a schimbat funcţionarea companiilor, ştirile au acum impact global instantaneu, distanţele geografice devin un factor insignifiant în deciziile economice şi în derularea afacerilor. Autorul pune accent şi pe dimensiunea umană şi arată că provocarea-cheie pentru companii este să păstreze omanii de calitate şi să-i convingă de faptul că acolo pot să-şi crească valoarea individuală. De asemenea, noile tehnologii ale informaţiei au ajutat la crearea afacerilor de tip dot.com care restructurează pieţele globale şi pun la grea încercare gândirea convenţională.

Cartea este structurată pe cinci capitole ale căror informaţii trezesc interesul gradual. Parcurgând primul capitol: „Afacerile online – dimensiunea strategică” m-au intrigat câteva idei interesante. Faptul că Internetul tinde să slăbească profitabilitatea afacerilor, nemaifiind o sursă de avantaje pentru că toate companiile îl utilizează. O altă opinie foarte clar formulată este aceea că intermediarii îşi pierd „pâinea” pentru că Internetul face totul în locul lor. De asemenea, interesante sunt şi informaţiile cu privire la „b-webs” sau reţele de afaceri online.

Capitolul doi: „Afaceri online – dimensiunea globală” creşte interesul pentru lectură prin faptul că scoate în prim plan idei precum: ar trebui să vedem globalizarea asemenea Revoluţiei industriale şi nu ca pe o mişcare coordonată de proporţii; pierderile aduse de globalizare sunt mai ales la nivel social şi cultural, nu doar economice; clusterele tehnologice şi economice tind să aducă un avantaj competitiv mai ales în mediul online prin 10 secrete scoase în evidenţă de autor.

Capitolul trei: „Afacerile online – dimensiunea organizaţională” pune accentul pe resursele umane angajate. Autorul arată că dacă în mediul de business clasic majoritatea CEO are tendinţa de a schimba între 1 şi 40% din angajaţi cu alţii noi, în mediul on-line angajatorii se străduiesc din răsputeri să-şi păstreze angajaţii. Un alt aspect foarte bine punctat este acela că Internetul oferă mai multe oportunităţi celor care vor să demareze o afacere pe cont propriu. Oamenii cu idei valoroase pot atrage capital din mai multe direcţii.

Când am început cartea parcă mă grăbeam să ajung la capitolul patru, care m-a atras cel mai mult atunci când am parcurs cuprinsul. Capitolul este de-a dreptul util în perspectiva unor eventuale viitoare idei de afaceri care să folosească spaţiul New-Media. Aici putem afla cât se poate de concret ce au făcut „maeştrii afacerilor online” pentru a avea succesul răsunător de care se bucură. Persoanele la care face referire autorul, în număr de 40, sunt specialişti din diverse domenii şi sunt descrişi prin prisma motivului celebrităţii, a contribuţiei aduse afacerilor online şi a motoului în virtutea căruia au acţionat. Câteva nume mari care ne dau o lecţie sunt: Tim Berners –Lee (inventatorul Internetului), Jeff Bezos (fondatorul lanţului de librării Amazon); Peter Drucker (primul expert în afaceri online); Michael Dell (fondatorul companiei de vânzări directe ale computerelor şi perifericelor); Kevin Kelly (editorul primei revistei online – WIRED); Larry Page şi Sergey Brin (fondatorii Google) şi mulţi alţii.

Capitolul cinci vine cu studii de caz ce expun situaţia unor mari companii care au abordat, cu diferite grade de succes provocările afacerilor şi comunicării online.

Cartea merită citită prin prisma a două aspecte.  În primul rând oferă calitatea de  ghid orientativ cu exemple din  lumea liderilor mondiali ai gândirii afacerilor online; iar în al doilea rând, într-o structură atent elaborată, prezintă tendinţele din zona afacerilor digitale.

            „Maeştrii afacerilor online” este disponibilă în librării şi online, iar preţul  (19 lei) chiar merită pentru abundenţa informaţiilor ce pot fi extrase.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s